29 September 19:30 Besluitvormende vergadering

Gepubliceerd op: 27 september 2022 21:09

Op donderdag 29 september om 19:30 wordt een besluitvormende vergadering georganiseerd. De agendapunten zijn tijdens de oordeelsvormende vergaderingen van 5 en 7 september besproken, op 29 september zal de besluitvorming plaatsvinden.
Een aantal agendapunten zullen als bespreekpunt behandeld worden. Tijdens de oordeelvormende vergaderingen is nog geen standpunt ingenomen.

Het eerste bespreekpunt is de tussenrapportage 2022. Na de oordeelsvormende vergadering zijn meerdere technische vragen gesteld door de raad. De beantwoording van deze vragen is terug te vinden als bijlage bij het agendapunt. In de tussenrapportage geeft het college een financiële en beleidsmatige tussenstand van de voornemens voor dit jaar. De tussenrapportage is een afwijkingenrapportage op de begroting en geeft een tussenstand van de uitvoering van beleid en waar sprake is van financiële afwijkingen.

Tijdens de oordeelsvormende vergadering van 7 september werden veel vragen gesteld over de aanvraag lening Duurzaam Steenbergen, zowel aan de wethouder als aan de voorzitter van de Energiecoöperatie 'Duurzaam Steenbergen' die tijdens deze vergadering van zijn spreekrecht gebruik maakte. Het streven van de coöperatieve vereniging duurzaam Steenbergen is om een zonneveld te realiseren op het voormalige trainingsveld van NVS in Nieuw-Vossemeer. Om dit project te realiseren heeft de vereniging de gemeente verzocht een lening te verstrekken van € 400.000,-. Naar aanleiding van de vragen tijdens de oordeelsvormende vergadering zijn er aanvullende stukken met de raad gedeeld. Deze zijn als bijlage toegevoegd aan het agendapunt.

Met de invoering van de Omgevingswet veranderen de wettelijke kaders bij afwijkingen van het bestemmingsplan. De raad dient te beslissen voor welke gevallen het adviesrecht geldt en wanneer participatie verplicht is in geval van een buitenplanse omgevingsplanactiviteit. De raad heeft tijdens de oordeelsvormende vergadering verzocht dit agendapunt tijdens de besluitvormende vergadering opnieuw te bespreken.

Op 8 juli 2021 heeft de gemeenteraad een motie speelbeleid aangenomen waarin het college wordt opgeroepen om tot nieuw beleid te komen. De raad wordt nu gevraagd om de kadernota spelen en bewegen vast te stellen. Deze kadernota biedt de uitgangspunten voor het nog op te stellen uitvoeringsprogramma dat samen met inwoners tot stand zal komen.

Het laatste bespreekstuk is de wijziging van de verordening starterslening. In 2021 heeft de gemeenteraad de verordening starterlening vastgesteld. Om in te spelen op de ontwikkelingen op de woningmarkt en de mogelijkheden die het Rijk biedt voor verduurzaming wordt de raad gevraagd de bestaande verordening te wijzigen. Tijdens de oordeelsvormende vergadering zijn verschillende vragen gesteld die geresulteerd hebben in een gewijzigd raadsbesluit. Artikel 5 van de verordening is verduidelijkt. Er was ook nog geen rekening gehouden met nieuwe leenmogelijkheden voor het treffen van energiebesparende maatregelen in combinatie met de starterslening.

Alle voorstellen en bijhorende bijlagen zijn te vinden op www.raadsteenbergen.nl. Als inwoner of belanghebbende kunt u inspreken tijdens de vergadering. Wilt u inspreken, neem dan bij voorkeur uiterlijk een dag voorafgaand aan de vergadering contact op met de griffier.

U bent welkom om de raadsvergadering bij te wonen 29 september om 19:30 in de raadzaal van het gemeentehuis. De raadsvergaderingen worden ook live uitgezonden door de SLOS en zijn (terug) te zien op www.raadsteenbergen.nl.