Behandeling Perspectiefnota 13 juli 16:00

Gepubliceerd op: 06 juli 2023 17:07

Op 29 juli was de laatste reguliere besluitvormende vergadering voor het zomerreces. Het eerste halfjaar van 2023 werd afgesloten met een flinke agenda die uiteindelijk 2 vergaderavonden in beslag nam. Toch is het nog lang geen tijd om achterover te gaan zitten. Op 13 juli behandelt de gemeenteraad de perspectiefnota.

De perspectiefnota beschrijft op hoofdlijnen de plannen voor volgend kalenderjaar. Met het vaststellen van de perspectiefnota stelt de raad de beleidsmatige en financiƫle kaders vast waarbinnen het college volgend jaar aan de slag zal gaan. Daarmee vormt de perspectiefnota de basis voor de begroting 2024 die de raad in November zal behandelen. Een belangrijk vergadermoment dus, daarom starten we eerder dan gebruikelijk bij een besluitvormende vergadering.

De behandeling van de perspectiefnota start om 16:00 met de algemene beschouwingen. Elke fractie krijgt de mogelijkheid om in maximaal tien minuten hun visie op de ontwikkelingen en voorgestelde plannen te geven. Tijdens het uitspreken van de algemene beschouwingen worden deze gepubliceerd op de website van de gemeenteraad. Tijdens deze eerste termijn van het debat kunnen de raadsleden ook moties en amendementen indienen. Het college krijgt vervolgens de mogelijkheid om op de algemene beschouwingen te reageren.

Tussen de eerste en tweede termijn zal de voorzitter de vergadering schorsen zodat de raad kan eten. Aanwezige toeschouwers zijn welkom om mee te eten. Na de maaltijd zullen de fracties met elkaar in debat gaan en vragen stellen aan het college. Uiteindelijk zal aan het einde van de avond stemming plaatsvinden over de ingediende amendementen, moties en de voorgestelde perspectiefnota.

In de perspectiefnota wordt zowel een financieel beeld geschetst als een overzicht van de ontwikkelingen in de begrotingsprogramma's. Daarnaast bevat de perspectiefnota dit jaar een eerste voortgangsrapportage van de collegeprioriteiten en hun financiƫle consequenties. Ook wordt er in hoofdstuk 5 ingegaan op het belang van de stedelijke Regio West-Brabant West en de plantbased ontwikkelingen in de regio.

U bent welk om de behandeling van de perspectiefnota bij te wonen in de raadzaal van het gemeentehuis. Het is ook mogelijk om de beraadslaging live te volgen, of later terug te kijken, via de SLOS of de website van de gemeenteraad.