Oordeelvormende vergaderingen 15 en 17 januari

Gepubliceerd op: 10 januari 2024 16:01

Oordeelvormende vergaderingen 15 en 17 januari

Op 15 en 17 januari staan de volgende oordeelvormende vergaderingen gepland. Tijdens de oordeelvormende vergaderingen vormt de raad een oordeel over de agendapunten waarover op 25 januari een besluit wordt genomen. Op de maandagavond worden onderwerpen besproken binnen het thema Mens en Maatschappij. Op woensdag komen de onderwerpen Ruimte en Economie aan bod.

Vergadering (terug)kijken
U bent welkom om de oordeelvormende vergaderingen bij te wonen op 15 en 17 januari om 19:30 in de raadzaal van het gemeentehuis. De raadsvergaderingen worden ook live uitgezonden door de SLOS en zijn (terug) te zien op www.raadsteenbergen.nl.

Als inwoner of belanghebbende kunt u inspreken tijdens de vergadering. Wilt u inspreken, neem dan voor 12:00 op de dag van de vergadering contact op met de griffier: r.defilet@gemeente-steenbergen.nl.

15 januari
De oordeelvormende vergadering van 15 januari kent een kleine agenda. Er staan twee te wijzigen verordeningen op de agenda.
Een verordening is een wet die geldt voor alle inwoners van de gemeente. Elke gemeente stelt eigen verordeningen vast. De gemeenteraad is het bevoegd orgaan om verordeningen vast te stellen, het college van burgemeester en wethouders bereidt de verordeningen voor en is vervolgens verantwoordelijk voor de uitvoering. Na verloop van tijd kan het wenselijk zijn om verordeningen te wijzigen. De gemeenteraad moet ze in dit geval opnieuw vaststellen.

Als eerste ligt de verordening voor de behandeling van bezwaarschriften voor. Op dit moment beschikt de gemeente Steenbergen over een verordening die in 2015 door de raad vastgesteld is.

Daarnaast wordt de raad gevraagd om de verordening Wmo te wijzigen. De gemeente rekent een eigen bijdrage voor Wmo maatwerkvoorzieningen van 19 euro per maand. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) heeft de gemeente opgeroepen om dit te verhogen naar 20,60 per maand in verband met de inflatie en stijgende kosten van voorzieningen. Het verhogen van de eigen bijdrage is landelijk beleid.

17 januari
Woensdagavond wordt de beeldkwaliteit visie Vitale Vesting besproken. Het college vraagt de raad om deze visie vast te stellen. De beeldkwaliteit visie is opgesteld in samenwerking met het stedenbouwkundig bureau Nieuw-Blauw. Het doel is om de Vesting van Steenbergen vitaal, divers en toekomstbestendig te maken. Het document dient initiatiefnemers te inspireren en biedt randvoorwaarden voor zowel de stedenbouwkundige structuur van Vitale Vesting en voor initiatieven op gebied van architectuur.

Het college vraagt de raad om het bestemmingsplan 'Uitbreiding de Schapenput' vast te stellen. Het vaststellen van bestemmingsplannen is een bevoegdheid van de gemeenteraad. Door het vaststellen van het bestemmingsplan wordt het mogelijk gemaakt om de jachthaven uit te breiden met 12 glamping tenten en bijhorende carports. Tegen het ontwerpbestemmingsplan zijn geen zienswijzen ingediend.

Mevrouw Feskens van de VVD heeft de raad verzocht om het ingekomen stuk van de oordeelvormende vergadering van 29 november 2023 'Eindrapportage verkenning truckparking Brabantse Wal' te bespreken. Het doel van agendering is om gezamenlijk een oordeel te geven over de verkenning naar potentiƫle locaties voor de truckparking.

De heer Hobo van de Volkspartij heeft de raad verzocht om het ingekomen stuk van de oordeelvormende vergadering van 29 november 2023 'Beantwoording artikel 40 vragen over de Wouwsestraat' te bespreken. Het betreft de drempel in de Wouwsestraat. Het doel van agendering is om met de raad te spreken over de communicatie naar inwoners en het afgeven van een signaal vanuit de raad dat er actie ondernomen moet worden.